Nederlandse werkgevers staan momenteel voor grote uitdagingen bij de inrichting van hun verzuimbeleid. Aan de ene kant vergroten de krappe arbeidsmarkt en een toenemende kans op ziekte en arbeidsongeschiktheid de noodzaak om een effectieve verzuimoplossing te hebben. Aan de andere kant roepen ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en dienstverlening de vraag op hoe een effectieve en
juridisch houdbare oplossing er tegenwoordig eigenlijk uit ziet.
Hoewel de redenen uiteenlopen, staan vrijwel alle organisaties voor de opgave hun huidige oplossing voor verzuimbeleid te heroverwegen en te herzien. In veel gevallen beantwoordt de gerealiseerde effectiviteit niet meer aan de (gewijzigde) behoefte. In andere zijn de toepassing en mogelijke toegevoegde waarde van nieuwe opties voor de uitvoering nog niet overwogen. In weer andere staan één of
meer toegepaste werkwijzen op gespannen voet met de wettelijke regels. En soms doen al deze redenen zich tegelijk voor. Zo is een situatie ontstaan waarin veel werkgevers zoekende zijn, of dat met het oog op een optimale bedrijfsvoering eigenlijk zouden moeten zijn.
Casemanagement is de voorbije jaren een sleutelrol gaan vervullen bij de inrichting van effectieve oplossingen voor verzuimbeleid. In directe samenhang met deze ontwikkeling heeft het vakgebied kunnen uitgroeien tot het rijkgeschakeerde aanbod van specialismen zoals we dat tegenwoordig kennen. Casemanagers zijn allang niet meer alleen actief op het terrein van de wettelijk voorgeschreven werkgeversregie over het re-integratieproces bij ziekte. Ze richten zich ook op zaken als verzuimpreventie, conflicthantering, het oplossen van complex verzuim, bescherming en bevordering van het werkvermogen en het gericht voorkomen en beheersen van schade door WIA-instroom. Ook is binnen de beroepsgroep veel expertise aanwezig over riskmanagement sociale zekerheid, de beleidsmatige beheersing van aan ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid verbonden financiële risico’s.
Wanneer één van je medewerkers langdurig ziek is, starten de verplichte stappen uit de Wet Verbetering Poortwachter. De overheid stimuleert dat iedereen er alles aan doet om voor jezelf een inkomen te kunnen verkrijgen en dus om herstel te bevorderen en verzuim te beperken. De eerste stap is het aanstellen van een casemanager.
Een casemanager is de persoon die zorgt dat iedereen doet wat hij moet doen als er sprake is van langdurige ziekteverzuim. Of te wel iemand die de werknemer in alle stappen bijstaat in het herstel. Omdat deze rol de laatste jaren enorm is veranderd, leidt het begrip ‘casemanager’ voor veel werkgevers tot verwarring. Daarnaast zien we dat de ‘casemanager’ kan werken bij HR of dat een leidinggevende die rol aanneemt. Het RSC staat op het standpunt dat er zoveel expertise en specialisme bij komt kijken, dat een casemanager daadwerkelijk ook een vak is en dat een leidinggevende dit niet zomaar er een beetje bij kan doen.
We leggen hieronder graag uit welke casemanagers er zijn.
Hieronder zie je in het overzicht de verschillende specialisaties binnen het vakgebied Casemanager, zoals het RSC dit heeft vastgesteld:
Specialisaties binnen het RSC |
||
Specialisatie | Titels | Aandachtsgebied, werkzaamheden, kennis & vaardigheden |
Casemanager werkgeversregie reintegratie | Regie op verzuim (ROV), Register Casemanager (RCM en RCMC) |
|
Casemanager werkgeversregie Ziektewet | Regie op Ziektewet (ROZ) |
|
Casemanager kompas- / conflictgesprek | Aantekening bij ROV, RCM, RCMC |
|
Casemanager regie op werkvermogen | Regie op Werkvermogen (ROW) |
|
Arbeidsdeskundige verzuim en inkomen | Arbeidsdeskundige verzuim & inkomen (ADVI) |
|
Corporate Casemanager | Register Casemanager Corporate (RCMC) en RSZ (Riskmanager Sociale Zekerheid) |
|
Riskmanager sociale zekerheid | Riskmanager Sociale Zekerheid (RSZ) |
|
WIA-casemanager | Aantekening bij ROV, ROZ, RCM, RCMC |
|
Casemanager in taakdelegatie van de bedrijfsarts | Casemanager in Taakdelegatie (CMTD) |
|