Goede informatie over wachttijd WIA-beoordeling vermindert stress


Werknemers die lang moeten wachten op hun sociaal-medische beoordeling voor de WIA, zijn gebaat bij heldere informatie over de redenen voor en omvang van de wachttijd. Behalve voor de uitvoeringinstelling zelf is deze bevinding uit UWV-onderzoek ook van belang voor casemanagers die cliënten bij hun WIA-aanvraag begeleiden. Veel mensen ervaren gedurende de wachttijd onzekerheid, mentale belasting, stress, fysieke klachten en minder grip op hun leven.
De invloed van informatievoorziening op het welbevinden komt naar voren in de UWV-publicatie Wachten verlichten. Het effect van het communiceren van wachttijden op de cliëntbeleving. Deze studie bevat volgens de onderzoekers in de eerste plaats alarmerende signalen over hoe werknemers het wachten op hun beoordeling ervaren. Dat veel cliënten (80%) dit vervelend noemen is weinig verrassend. Dat het wachten vrijwel iedereen (89%) onzeker maakt ook. De onderzoekers schrokken echter van de aantallen cliënten die het wachten mentaal belastend vinden (83%) en er stress (84%), fysieke klachten (59%) en minder grip op hun leven (68%) door ervaren. Deze bevindingen maken het pijnpunt van de onzekerheid bijzonder urgent, aldus het rapport.
Ook casemanager kan grote bijdrage leveren
Voor zover dat nog nodig was, zijn de onderzoeksresultaten ook een herinnering aan casemanagers dat het van groot belang is cliënten actief te begeleiden in de periode rond de WIA-aanvraag. Ook de positieve bevindingen in de publicatie wijzen hierop. De onderzoekers bekeken in hoeverre de negatieve effecten van het wachten door actieve communicatie te beperken zijn. Een realistische indicatie van de wachttijd, uitleg over de oorzaken hiervan en informatie over maatregelen om de wachttijd te verkorten hebben allemaal positieve invloed. De stress neemt er significant door af, constateren de onderzoekers. Goed verwachtingenmanagement heeft dan ook grote toegevoegde waarde, concludeert het rapport.
Meer weten?