Voor mij is het RSC een vraagbaak
Als er iemand is die weet hoe het is om een nieuwe kans te krijgen op de arbeidsmarkt, is het Guido Pieters wel. Juist daarom vindt hij zijn werk als re-integratieconsulent zo leuk. Hij volgde de opleiding tot casemanager en sloot zich meteen daarna aan bij het RSC. ‘Voor mij is het een absolute meerwaarde dat ik bij vragen altijd ergens op kan terugvallen.
‘Na 36 jaar nam ik afscheid bij een groot energiebedrijf. Ik ging met een outplacementbureau aan de slag om iets nieuws te zoeken, want ik wilde per se nog iets leuks doen in de laatste tien jaar tot mijn pensioen. De interactie met mensen, samen naar oplossingen zoeken – dat is wat me zo aansprak in casemanagement. En dat is ook precies wat ik nu als re-integratieconsulent doe. Mijn persoonlijke ervaring helpt me hier enorm bij: ik ben een praktijkvoorbeeld.’
‘Mijn aansluiting bij het RSC betekent dat er altijd een vraagbaak beschikbaar is. Voor mij is dat een absolute meerwaarde: bij vragen kan ik ergens op terugvallen. En waar ik ook tegenaan loop, ik krijg altijd een antwoord waar ik meteen wat mee kan. Groot voordeel vind ik ook de kennisdeling met andere RSC’ers. Tijdens kennisdagen worden er zaken besproken waar iedereen wat van leert.’
‘Daarnaast vind ik het belangrijk dat ik met mijn RSC-registratie echt kan aantonen dat ik mijn kennis up-to-date houd. Iedereen kan zichzelf casemanager noemen; het lidmaatschap geeft mij iets extra’s. Dat merk ik dagelijks in de praktijk. Als re-integratieconsulent werk ik veel samen met casemanagers, die ik ook tegenkom bij kennisdagen van het RSC. Dat geeft hen vertrouwen dat ik ook op de hoogte ben van alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van sociale zekerheid. En in die wereld verandert er vaak wat. Het RSC reikt je die nieuwe kennis op een presenteerblaadje aan. Ik hoef er naast mijn werk niet actief naar op zoek.’